vrijdag 9 december 2011

Feestdagen en stress


Een tiental jaren geleden werkte ik als assistente bij een gezondheidscentrum. Vanaf november begonnen patiƫnten te bellen met als klacht "feestdagenstress". Ik geef eerlijk toe dat ik in het begin verbaasd was en bij mijn meer ervaren collega's te rade ging wat dat nou precies inhield. Met "feestdagenstress" naar de huisarts? Later werd het duidelijker.

Ik ging eens inventariseren wat men er dan onder verstond, wat gaf nu die stress.
 Voorbeelden:
- de algemene drukte in de decembermaand
- het "verplichte" samenzijn met de (schoon)familie
- planning (surprises, koken, boodschappen, schoonmaken, vieringen op school etc.)
- angst voor vuurwerk
- spanning over de nieuwjaarstoespraak van de baas (is mijn baan nog veilig komend jaar?)
- geldgebrek
- korte, donkere dagen (al dan niet met slecht weer)
- herdenken van overleden naasten/ de eerste sint/kerst/oudjaar zonder een familielid/vriend
- de toestand in de wereld

Allemaal punten waar ik me wel wat bij voor kon stellen. Sommigen hebben echt direct met de feestdagen te maken, anderen zouden ook op een ander moment in het jaar van toepassing kunnen zijn. Die laatste lijken in december zwaarder te wegen.

Wat deed de huisarts hiermee? Die raadde aan om voldoende te slapen en gezond en regelmatig te eten, dagelijks de buitenlucht in te gaan en in een aantal gevallen kregen de mensen een recept om tijdelijk iets kalmerends te gebruiken of iets om beter te slapen. Meestal bleef het bij een eenmalig consult (tot het volgende jaar) en hoorde je er verder niets meer over. Sommigen kwamen later toch weer terug en dan bleek dat er meer aan de hand was (op psychosociaal gebied).

Bij veel van de klachten zoals hierboven genoemd, zou counselling een uitkomst kunnen blijken. We inventariseren dan samen waar de knelpunten zitten. Zijn die alleen van toepassing op de feestdagen of blijken ze wel vaker voor te komen? Als hier duidelijkheid in gekomen is, werken we naar een situatie toe die voor u aanvaardbaar is. U leert zelf een (structurele) oplossing te vinden voor het probleem en als die er niet is leert u vanuit uw eigen kracht om  op een voor u werkbare manier met de situatie om te gaan. Vaak is dat niet "even" begin december te realiseren. Maar mocht bovenstaande nou bekend voorkomen, probeer er dan het komende jaar alvast aan te gaan werken. En wie weet wordt het dan een feestelijke december in 2012 zonder stress!

Geen opmerkingen: